Τι είναι η εφοδιαστική;
Η εφοδιαστική είναι μια διεπιστημονική επιστήμη που επικεντρώνεται στο συντονισμό, τη σύνδεση, την κατεύθυνση και τη βελτιστοποίηση της ροής υλικών, πρώτων υλών, προϊόντων και υπηρεσιών. Περιλαμβάνει τις ακόλουθες δραστηριότητες
- Διαχείριση προμηθειών και αποθεμάτων
- Διανομή
- Αποθήκευση
- Μεταφορά
- Συσκευασία
- Διαχείριση κινδύνων
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Logistics την ορίζει ως «Η οργάνωση, ο σχεδιασμός, η διαχείριση και η εκτέλεση της ροής των αγαθών από την ανάπτυξη και την προμήθεια μέσω της παραγωγής έως τη διανομή στον τελικό καταναλωτή, με στόχο την ικανοποίηση των απαιτήσεων της αγοράς με ελάχιστο κόστος και ελάχιστη αξιοποίηση κεφαλαίου».
Ο κύριος ρόλος της εφοδιαστικής είναι να διασφαλίσει ότι οι πελάτες λαμβάνουν τα αγαθά ή τις υπηρεσίες που θέλουν τη σωστή στιγμή, στο σωστό μέρος και στη σωστή ποσότητα. Η εφοδιαστική είναι σημαντική για όλες τις επιχειρήσεις, αλλά είναι απαραίτητη για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, διότι μπορεί να τις διατηρήσει ανταγωνιστικές, να μειώσει αποτελεσματικά το κόστος και να διασφαλίσει την ικανοποίηση των πελατών.
Είναι ενδιαφέρον ότι η εφοδιαστική δεν είναι νέα. Η λέξη προέρχεται από το ελληνικό «λόγος», που σημαίνει δράση ή λόγος. Μπορεί επίσης να εντοπιστεί πίσω στην παλιά γαλλική λέξη «loger», που σημαίνει προμηθεύομαι.
Οι άνθρωποι έχουν εμπλακεί στην κυκλοφορία των αγαθών από την αρχή του χρόνου. Το πρώτο μικρόβιο της εφοδιαστικής , όπως το γνωρίζουμε σήμερα, μπορεί να εντοπιστεί στην κατασκευή των αιγυπτιακών πυραμίδων και αργότερα σε στρατιωτικές δραστηριότητες.
Κατά τον Μεσαίωνα, ο όρος εφοδιαστική χρησιμοποιήθηκε κυρίως σε σχέση με την κατασκευή στρατιωτικών οχυρώσεων, αλλά ήταν ακόμα χωρίς ακριβή ορισμό. Μόλις το 1885, με το άνοιγμα μιας αγγλικής ναυτικής σχολής, δημιουργήθηκε ένα μάθημα για να μελετήσει το θέμα με περισσότερες λεπτομέρειες.
Γνωρίζατε ότι…;
Μόλις στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου οι επιχειρήσεις αγκάλιασαν πλήρως την εφοδιαστική. Οι εταιρείες άρχισαν να το εφαρμόζουν σταδιακά, καθώς συνειδητοποίησαν πόσο σημαντική ήταν η σωστή διαχείριση αγαθών, υλικών ή πρώτων υλών και πώς αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τα κέρδη τους.
Γιατί είναι σημαντική η εφοδιαστική;
Η καλά σχεδιασμένη και εφαρμοσμένη εφοδιαστική είναι σημαντική για πολλούς λόγους. Αυτά περιλαμβάνουν:
- Ορατότητα – Η διαχείριση εφοδιαστικής παρέχει μια επισκόπηση ολόκληρης της αλυσίδας εφοδιασμού. Αυτό καθιστά πολύ πιο εύκολο τον έλεγχο του κόστους, τον εντοπισμό της αποτελεσματικότητας της διαδικασίας, την αποκάλυψη προβλημάτων και κινδύνων, τον προγραμματισμό της ζήτησης ή την εκμάθηση νέων ευκαιριών.
- Μείωση κόστους – Η εφοδιαστική επιτρέπει στις εταιρείες να μειώσουν τα γενικά έξοδα που σχετίζονται με τη μεταφορά ή την αποθήκευση. Οι αποταμιεύσεις μπορούν στη συνέχεια να επανεπενδυθούν σε άλλους τομείς, όπως το μάρκετινγκ ή η διαφήμιση.
- Βελτιώστε την εμπειρία των πελατών – Μια καλή εμπειρία πελάτη αποτελεί βασικό παράγοντα επαναλαμβανόμενων πωλήσεων. Έτσι, εάν θέλετε οι πελάτες σας να είναι ευχαριστημένοι, δεν αρκεί απλώς να τους πουλήσετε ποιοτικές υπηρεσίες. Η παράδοση παραγγελιών απευθείας στα σπίτια τους γρήγορα και με ακρίβεια είναι επίσης το κλειδί.
- Πρόληψη απωλειών – Η διαχείριση εφοδιαστικής βοηθά στην πρόληψη απωλειών με διάφορους τρόπους. Το ένα είναι η ορατότητα αποθέματος, η οποία σας ενημερώνει πόσο προϊόν έχετε σε απόθεμα ανά πάσα στιγμή. Η εξασφάλιση βέλτιστων συνθηκών αποθήκευσης και μεταφοράς (όπως η σωστή θερμοκρασία ή υγρασία) βοηθά επίσης στην πρόληψη αλλοιώσεων και ζημιών και στην αποφυγή περιττών δαπανών.
- Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα – Η σωστή και έγκαιρη παράδοση των αποστολών είναι απαραίτητη για την ικανοποίηση των πελατών και το κλειδί για τη φήμη της μάρκας. Αυτό είναι ένα μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς μια αξιόπιστη εταιρεία που παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες θα είναι πολύ πιο εύκολο να προσελκύσει νέους πελάτες.
Τι είναι οι αποθήκες και τι είδους αποθήκες υπάρχουν;
Η αποθήκευση είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέρη του συστήματος εφοδιαστικής. Ο ρόλος του είναι να εξασφαλίζει την αποθήκευση των προϊόντων κατά την περίοδο μεταξύ της παραγωγής και της κατανάλωσής τους. Με άλλα λόγια, οι αποθήκες γεφυρώνουν το χώρο και το χρόνο. Εξασφαλίζουν ότι τα τελικά προϊόντα αποθηκεύονται με τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρούν την ποιότητά τους και να είναι πάντα έτοιμα για άμεση αποστολή.
Οι αποθήκες έχουν πολλές άλλες λειτουργίες. Μπορείτε να επιλέξετε από:
- Λειτουργία εξισορρόπησης – οι αποθήκες μπορούν να εξισορροπήσουν τη ζήτηση σε καταστάσεις μη ισορροπημένης ροής υλικών.
- Ασφάλεια – Οι αποθήκες μπορούν να διατηρήσουν τον εφοδιασμό σε περίπτωση απροσδόκητων διαταραχών εφοδιασμού.
- Λειτουργία μετασχηματισμού – επίσης γνωστή ως λειτουργία βελτίωσης. Ορισμένα υλικά και αγαθά αποκτούν νέες χρήσιμες ιδιότητες μέσω της αποθήκευσης. Παραδείγματα περιλαμβάνουν το κρασί, το τυρί, το ξύλο και τα φρούτα.
Αποθήκες ανά ιδιοκτησία
Οι αποθήκες μπορούν να ταξινομηθούν σύμφωνα με διάφορους παράγοντες. Με βάση την ιδιοκτησία, μιλάμε για τους ακόλουθους τύπους:
Δημόσιες αποθήκες
Μια αποθήκη που δεν ανήκει στην εταιρεία ή τον οργανισμό. Αυτό περιλαμβάνει γενικές εμπορικές αποθήκες, ειδικές αποθήκες εμπορευμάτων, τελωνειακές αποθήκες κ.λπ. Το κύριο πλεονέκτημά τους είναι ότι εξοικονομούν επενδυτικά κεφάλαια και επιτρέπουν την αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης. Έτσι, εάν ο χώρος που χρησιμοποιείτε αυτήν τη στιγμή είναι ανεπαρκής, μπορείτε να τον επεκτείνετε.
Οι δημόσιες αποθήκες μειώνουν επίσης τον κίνδυνο απαξίωσης και προσφέρουν διάφορες πρόσθετες υπηρεσίες. Το μειονέκτημα είναι ότι δεν σας ανήκει ο χώρος. Πρέπει να πληρώνετε τακτικά τέλη για αυτό και η παροχή χώρου είναι περιορισμένη σε ορισμένες τοποθεσίες.
Οι δημόσιες αποθήκες είναι ιδανικές για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να επενδύσουν στις δικές τους ιδιωτικές αποθήκες.
Ιδιωτικές Αποθήκες
Οι ιδιωτικές αποθήκες είναι αποθήκες που ανήκουν μόνο σε εσάς. Τα κύρια πλεονεκτήματά τους περιλαμβάνουν:
- Υψηλό επίπεδο ελέγχου
- Η δυνατότητα σχεδιασμού της αποθήκης σύμφωνα με τις ακριβείς απαιτήσεις σας
- Η δυνατότητα χρήσης του προσωπικού σας
- Τα τέλη είναι ελάχιστα μετά την αρχική επένδυση
Μια ιδιωτική αποθήκη είναι μια εξαιρετική επιλογή, ειδικά για μεγάλες εταιρείες. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αξίζει επίσης τον κόπο για τις μεσαίες επιχειρήσεις, αλλά η σύγκριση της απόδοσης της επένδυσης και του κόστους είναι απαραίτητη.
Τα μειονεκτήματα των ιδιωτικών αποθηκών είναι ότι απαιτούν υψηλή αρχική επένδυση και είναι σταθερού μεγέθους. Εάν ο χώρος σας είναι ανεπαρκής, πρέπει να επενδύσετε στην κατασκευή ενός άλλου.
Αποθήκες ανά λειτουργία
Οι αποθήκες χωρίζονται ανάλογα με τη λειτουργία τους:
- Κεντρική – η κύρια αποθήκη, όπου αποθηκεύονται τα τελικά προϊόντα της εταιρείας πριν αποσταλούν σε καταστήματα ή υποκαταστήματα. Είναι συνήθως το μεγαλύτερο, επομένως είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η τάξη και ένα συγκεκριμένο σύστημα σε αυτό.
- Εμπορική – χρησιμοποιείται για την αποθήκευση αγαθών προς πώληση. Βρίσκεται στο σημείο πώλησης ή αποτελεί μέρος κεντρικής αποθήκης.
- Αποστολή – χρησιμοποιείται για την αποθήκευση προϊόντων έτοιμων για αποστολή και πώληση.
- Διαμετακόμιση – βρίσκεται σε μέρη όπου μεταφορτώνονται τα εμπορεύματα, όπως σιδηροδρομικά ναυπηγεία ή λιμάνια. Η κύρια λειτουργία του είναι να παραλαμβάνει αγαθά, να τα ταξινομεί ανάλογα με τις ανάγκες και να τα προετοιμάζει για μεταφορά.
Αποθήκες βάσει σχεδιασμού
Σε αυτή την περίπτωση, μιλάμε για τους ακόλουθους τύπους αποθηκών:
- Κλειστές – Αποθήκες που είναι κλειστές και στις τέσσερις πλευρές. Προσφέρουν το υψηλότερο επίπεδο απορρήτου και ασφάλειας
- Καλυμμένα – έχουν μία έως τρεις πλευρές και στέγη. Τείνουν να είναι πιο ανοιχτές από τις κλειστές αποθήκες
- Ανοιχτό – ένας ελεύθερος χώρος που δεν σας περιορίζει με κανέναν τρόπο. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ακριβώς όπως θέλετε και το χρειάζεστε
- Πολυώροφο κτίριο – μεγάλες αποθήκες ύψους έως 8 μέτρων
- Εσωτερικές – μονώροφες αποθήκες ύψους περίπου 5 έως 6 μέτρων
- Πολυώροφες – αποθήκες χωρισμένες σε δύο ή περισσότερους ορόφους.
Τι είναι η διαχείριση εφοδιαστικής;
Η εφοδιαστική περιλαμβάνει πολλές δραστηριότητες. Η διαχείρισή του επικεντρώνεται στη διασφάλιση ότι όλα λειτουργούν σωστά και λειτουργούν ομαλά. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση των κινδύνων που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την παράδοση αγαθών, την επιλογή κατάλληλου παρόχου μεταφορών και ούτω καθεξής.
Οι έμπειροι διαχειριστές γνωρίζουν επίσης πώς να παρεμβαίνουν σε περίπτωση κρίσης. Συνήθως έχουν ένα λεπτομερές σχέδιο για να ελαχιστοποιήσουν τη ζημιά και να αποτρέψουν τον σημαντικό αντίκτυπό της σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού ή διανομής.
Το σύγχρονο λογισμικό διευκολύνει τη διαχείριση της εφοδιαστικής βοηθώντας τις εταιρείες να λαμβάνουν τις καλύτερες και πιο αποτελεσματικές αποφάσεις. Πολλά προγράμματα μπορούν επίσης να αυτοματοποιήσουν διαδικασίες όπως η εκτύπωση ετικετών, η υποβολή παραγγελιών ή η καταγραφή νέων προϊόντων ή υλικών. Αυτό επιταχύνει σημαντικά την εργασία και μειώνει τον κίνδυνο σφαλμάτων λόγω απροσεξίας.
Τα επτά R της εφοδιαστικής
Το Chartered Institute of Logistics and Transport, ένας διεθνής οργανισμός για επαγγελματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας, της εφοδιαστικής και των μεταφορών, ορίζει τα λεγόμενα επτά R της εφοδιαστικής. Αυτά είναι:
- Σωστό προϊόν – Η εφοδιαστική επικεντρώνεται κυρίως στην παράδοση του προϊόντος που έχει παραγγείλει ο πελάτης. Το κλειδί είναι να ξεχωρίσετε την παραγγελία και να παραδώσετε στον τελικό χρήστη ακριβώς αυτό που είδε στον ιστότοπο.
- Σωστή ποσότητα – Αυτός είναι ένας ουσιαστικός παράγοντας, ειδικά εάν πουλάτε αντικείμενα που μπορούν να αγοραστούν μεμονωμένα ή σε μεγαλύτερες συσκευασίες. Για παράδειγμα, ένας πελάτης μπορεί να παραγγείλει ένα στυλό ή ένα πακέτο των δέκα από το ηλεκτρονικό σας κατάστημα. Είναι σημαντικό να διατηρείτε το απόθεμά σας σαφώς επισημασμένο στην αποθήκη σας, ώστε να μπορείτε να στείλετε τη σωστή εναλλακτική λύση σε σύντομο χρονικό διάστημα.
- Σωστή κατάσταση – Οι πελάτες αναμένουν ότι το προϊόν που αγοράζουν από εσάς θα λειτουργεί όπως προβλέπεται και θα έχει όλα τα υποσχόμενα χαρακτηριστικά. Επομένως, θα πρέπει να επιθεωρήσετε τα προϊόντα πριν αποσταλούν για να βεβαιωθείτε ότι δεν είναι ελαττωματικά ή κατεστραμμένα με οποιονδήποτε τρόπο. Ταυτόχρονα, εάν ένας πελάτης λάβει κατά λάθος ένα προϊόν που δεν λειτουργεί, θα πρέπει να έχει έναν εύκολο τρόπο να το επιστρέψει.
- Σωστή διεύθυνση – Μέρος της διαδικασίας εφοδιαστικής είναι η παράδοση δεμάτων στη σωστή διεύθυνση του ατόμου που καθορίζεται στην παραγγελία. Να θυμάστε ότι οι λανθασμένες διευθύνσεις επιμηκύνουν τους χρόνους παράδοσης, αυξάνουν το κόστος και βλάπτουν τις σχέσεις με τους πελάτες.
- Κατάλληλη στιγμή – Οι πελάτες σήμερα δεν θέλουν να περιμένουν μια εβδομάδα για προϊόντα. Περιμένουν να τους έχουν στα σπίτια τους σε μια μέρα ή δύο όταν παραγγέλνουν από εσάς. Μην περιμένετε να στείλετε δέματα. Στείλτε τα το συντομότερο δυνατό. Επίσης, βεβαιωθείτε ότι στέλνετε το σωστό δέμα, στη σωστή ποσότητα, στη σωστή διεύθυνση, ώστε να μην καθυστερείτε άσκοπα την παράδοση.
- Σωστός πελάτης – Τα μπερδέματα, τα σφάλματα διεύθυνσης ή άλλες ατυχείς καταστάσεις αντικατοπτρίζουν έλλειψη σεβασμού για τον καταναλωτή, απροσεξία στη λεπτομέρεια και έλλειψη αξιοπιστίας της μάρκας. Προσέξτε αυτά τα πράγματα, καθώς επηρεάζουν σημαντικά την επιτυχία σας και τον τρόπο με τον οποίο σας βλέπουν οι δυνητικοί και υπάρχοντες πελάτες.
- Σωστή τιμή – Οι τιμές σας πρέπει να είναι καλά μελετημένες. Εάν θέλετε να είναι ανταγωνιστικά, λάβετε υπόψη το κοινό-στόχο σας, τη γεωγραφική περιοχή και τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείστε όταν τα ορίζετε.
Συμβουλές εμπειρογνωμόνων
Μην φοβάστε να πειραματιστείτε με τις τιμές σας. Μετακινήστε τα προς τα πάνω ή προς τα κάτω ανάλογα με τον κύκλο ζωής του προϊόντος, την οικονομική κατάσταση ή τη ζήτηση. Αλλά θυμηθείτε ότι οι αλλαγές πρέπει να είναι διαχειρίσιμες. Κάντε τα σταδιακά και σε μικρότερες περιόδους.
Βασικοί τύποι εφοδιαστικής
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι εξέτασης της εφοδιαστικής και του τρόπου υποδιαίρεσης. Όσον αφορά τους βασικούς και κύριους τύπους του, αυτοί είναι
Εφοδιαστική αγορών
Η εφοδιαστική αγορών αναφέρεται συχνά ως εφοδιαστική προμηθειών ή προμηθειών. Είναι η διαδικασία απόκτησης, μεταφοράς και αποθήκευσης πρώτων υλών, εξαρτημάτων και προμηθειών που εισρέουν σε έναν οργανισμό.
Ο πρωταρχικός στόχος της εφοδιαστικής αγοράς είναι να διασφαλιστεί ότι οι απαραίτητες εισροές για την παραγωγή ή την παροχή υπηρεσιών είναι διαθέσιμες στη σωστή ποσότητα, της σωστής ποιότητας και στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή.
Η εφοδιαστική αγορών περιλαμβάνει διάφορες διαδικασίες, οι οποίες είναι:
- Προμήθεια πρώτων υλών – εντοπισμός και επιλογή προμηθευτών βάσει ενδελεχούς έρευνας, διευθέτηση συνεργασίας, υπογραφή συμβάσεων και τοποθέτηση παραγγελιών.
- Μεταφορά – σχεδιασμός της μετακίνησης των πρώτων υλών από τους προμηθευτές στην εταιρεία, επιλογή των κατάλληλων τρόπων μεταφοράς, βελτιστοποίηση των διαδρομών και συντονισμός με τους μεταφορείς. Η προσεκτική διαχείριση των μεταφορών εξασφαλίζει την έγκαιρη και οικονομικά αποδοτική παράδοση των υλικών.
- Διαχείριση και συντονισμός προμηθευτών – δημιουργία και διατήρηση καλών σχέσεων με τους προμηθευτές, παρακολούθηση της απόδοσης των προμηθευτών, διασφάλιση της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων και επίλυση τυχόν ζητημάτων ή αποκλίσεων.
- Αποθήκευση και διαχείριση αποθεμάτων – αυτό περιλαμβάνει τη διαχείριση, τον έλεγχο και την αποθήκευση εισερχόμενων πρώτων υλών. Η εξελιγμένη διαχείριση αποθεμάτων μειώνει τον κίνδυνο αλλοίωσης και διασφαλίζει ότι το απόθεμα είναι πάντα διαθέσιμο στις απαιτούμενες ποσότητες.
Εφοδιαστική παραγωγής
Η εφοδιαστική παραγωγής επικεντρώνεται στη διαχείριση:
- Η εσωτερική κυκλοφορία αγαθών και υλικών
- Η διακίνηση υλικών και προϊόντων από προμηθευτές προς την εταιρεία
- Η διακίνηση προϊόντων και ημικατεργασμένων προϊόντων μεταξύ θέσεων εργασίας.
Ο ρόλος των logistics παραγωγής είναι να υποστηρίξουν ομαλές διαδικασίες παραγωγής, οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά την επιτυχία μιας εταιρείας.
Εφοδιαστική διανομής
Η εφοδιαστική διανομής, ή εφοδιαστική εκροών, αναφέρεται στη διακίνηση, αποθήκευση και παράδοση τελικών προϊόντων από έναν οργανισμό στους τελικούς χρήστες. Σκοπός της είναι να διασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα διανέμονται στους παραλήπτες για τους οποίους προορίζονται αποτελεσματικά και εγκαίρως.
Η εφοδιαστική διανομής περιλαμβάνει διαδικασίες όπως
- Συσκευασία προϊόντων – συσκευασία και επισήμανση τελικών προϊόντων σύμφωνα με τις απαιτήσεις των πελατών και τα απαιτούμενα πρότυπα, καθώς και επιλογή συσκευασίας για την εξασφάλιση επαρκούς προστασίας των εμπορευμάτων
- Εκτέλεση παραγγελιών – επεξεργασία παραγγελιών που λαμβάνονται μέσω διαφόρων καναλιών, όπως διαδικτυακές πλατφόρμες, καταστήματα λιανικής πώλησης ή απευθείας πωλήσεις, επιλογή των απαιτούμενων ειδών από το απόθεμα και προετοιμασία τους για αποστολή
- Διανομή αγαθών σε τελικούς πελάτες – διαχείριση του δικτύου διανομής για την αποτελεσματική παράδοση προϊόντων στους τελικούς πελάτες, επιλογή των καταλληλότερων μεθόδων μεταφοράς, βελτιστοποίηση διαδρομών, συντονισμός με μεταφορείς και συνεργάτες logistics, λεπτομερής σχεδιασμός, παρακολούθηση αποστολών και επικοινωνία με τους πελάτες
Εφοδιαστική αποθήκης
Η εφοδιαστική αποθήκης καλύπτει διάφορους τομείς. Αυτές περιλαμβάνουν την ανάγκη δημιουργίας αποθήκης, την επιλογή διαχείρισης αγαθών και πρώτων υλών και τη σωστή κατανομή χώρου αποθήκης.
Περιλαμβάνει επίσης την επιλογή σύγχρονων πληροφοριακών και άλλων συστημάτων για την υποστήριξη της αποθήκευσης και τη διασφάλιση ότι έχετε πάντα ενημερωμένα δεδομένα σχετικά με την εμβέλειά σας.
Αντίστροφη εφοδιαστική
Η αντίστροφη εφοδιαστική είναι η μετακίνηση αγαθών ή προϊόντων από τελικούς χρήστες πίσω στην αλυσίδα εφοδιασμού. Εμφανίζεται όταν τα προϊόντα ανταλλάσσονται ή επιστρέφονται. Αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση της ανάκτησης αξίας, στην ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων της επιστροφής των αγαθών και στη διασφάλιση της ορθής διαχείρισης.
Επιπλέον, η αντίστροφη εφοδιαστική επικεντρώνεται επίσης στη διάθεση ή την ανακύκλωση προϊόντων και στη διαχείριση παραπόνων και επισκευών.
Τύποι εφοδιαστικής ανά επίπεδο προβλήματος
Υπάρχουν τρεις τύποι εφοδιαστικής, ανάλογα με την κλίμακα του προβλήματος:
Μακροοικονομική εφοδιαστική
Η μακροοικονομική εφοδιαστική είναι ο τομέας της εφοδιαστικής που μελετά και διαχειρίζεται πολύπλοκα συστήματα εφοδιαστικής στο επίπεδο της μακροοικονομίας ή των μακροοικονομικών διαδικασιών.
Ενώ η μικρο-εφοδιαστική επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες λειτουργίες και διαδικασίες εντός μιας εταιρείας ή μιας αλυσίδας εφοδιασμού, η μακρο-εφοδιαστική ασχολείται με ευρύτερα ζητήματα. Αυτά μπορεί να σχετίζονται με την εθνική υποδομή εφοδιαστικής, τις διεθνείς μεταφορές και το εμπόριο, τις τάσεις της εφοδιαστικής, τις οικονομικές επιπτώσεις κ.λπ.
Η μακροοικονομική εφοδιαστική είναι απαραίτητη για την κατανόηση και τη διαχείριση των παγκόσμιων ζητημάτων εφοδιαστικής και των επιπτώσεών τους στην οικονομία και την κοινωνία στο σύνολό της.
Μικροεφοδιαστική
Όπως περιγράφεται παραπάνω, η μικρο-εφοδιαστική επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες λειτουργίες και διαδικασίες εντός μιας εταιρείας ή μιας αλυσίδας εφοδιασμού. Είναι ένας κλάδος του οποίου το κύριο καθήκον είναι ο σχεδιασμός, η οργάνωση, η διαχείριση και η βελτιστοποίηση των ροών υλικού και πληροφοριών.
Μεταεφοδιαστική
Η μεταεφοδιαστική ασχολείται με προβλήματα σε εταιρείες ή βιομηχανίες όπου οι δραστηριότητες μικροεφοδιαστικής και μακρο εφοδιαστικής αλληλεπικαλύπτονται. Πρόκειται για μια συνεργασία μεταξύ εταιρειών, περιφερειακών εξειδικευμένων τμημάτων και διαφορετικών βιομηχανιών.
Logistics έναντι Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η εφοδιαστική είναι παρόμοια με τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές διαφορές μεταξύ των δύο.
Η εφοδιαστική ασχολείται με τη διακίνηση αγαθών από την οπτική γωνία μιας ενιαίας εταιρείας. Αυτές είναι συνήθως εσωτερικές δραστηριότητες, όπως η παραλαβή υλικών ή η μεταφορά τελικών προϊόντων σε πελάτες. Από την άλλη, η αλυσίδα εφοδιασμού είναι το δίκτυο των εταιρειών που εμπλέκονται στη διαδικασία παραγωγής ή διανομής .
Με απλά λόγια, η εφοδιαστική είναι ευθύνη μιας εταιρείας, ενώ η αλυσίδα εφοδιασμού είναι ευθύνη πολλών εταιρειών.
Πώς βελτιστοποιείτε τη στρατηγική εφοδιαστικής σας;
Εάν θέλετε η στρατηγική εφοδιαστικής σας να είναι επιτυχής, πρέπει να γνωρίζετε πώς να τη βελτιστοποιήσετε σωστά. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να το κάνετε αυτό:
Διαχείριση αποθεμάτων
Παρακολουθώ από αυτά που υπάρχουν στις αποθήκες σας είναι πρόκληση για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Θα πρέπει να εξετάσετε το ενδεχόμενο αυτοματοποίησης της διαχείρισης του αποθέματός σας για να αποφύγετε το χάος και το αυξημένο κόστος. Επιλέγοντας το σωστό λογισμικό, μπορείτε:
- Παρακολουθήστε την κίνηση κάθε αντικειμένου σε πραγματικό χρόνο,
- Παρακολούθηση πλεοναζόντων και υποαποθεμάτων
- Αυτοματοποίηση της διαχείρισης προμηθειών (π.χ. μέσω αυτοματοποιημένων παραγγελιών αγοράς)
- Οργανώστε καλύτερα την αποθήκη σας ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των αποθεμάτων
- Μειώστε τα σφάλματα λόγω απροσεξίας.
Γνωρίζατε ότι…;
Έως και το 65% των λιανοπωλητών δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το απόθεμα μέσω της αλυσίδας εφοδιασμού. Στην πραγματικότητα, το 73% παραδέχεται ότι δεν μπορεί να προβλέψει τις ανάγκες αποθέματος και το 87% θεωρεί ότι το ανακριβές απόθεμα είναι πιο σημαντικός παράγοντας απώλειας εσόδων από την κλοπή.
Αποθήκευση
Όσον αφορά την αποθήκευση, πολλές λύσεις μπορούν να σας βοηθήσουν να επιτύχετε υψηλότερα επίπεδα απόδοσης. Αυτά περιλαμβάνουν πράγματα όπως ο έλεγχος διάταξης αποθήκης. Εξετάστε αν το σύστημα που χρησιμοποιείτε είναι αρκετά πρακτικό. Εξετάστε εάν ορισμένα προϊόντα ή υλικά θα μπορούσαν να τοποθετηθούν πιο κοντά μεταξύ τους για να μειωθεί ο χρόνος περπατήματος του προσωπικού.
Επίσης, κοιτάξτε το επίπεδο ακρίβειας συλλογής. Δηλαδή, πόσες από τις συνολικές παραγγελίες ήταν σωστές και πόσες επιστράφηκαν. Για τα επιστρεφόμενα προϊόντα, παρακολουθήστε τον λόγο και αν ήταν λάθος εκ μέρους σας, προσπαθήστε να το ελαχιστοποιήσετε στο μέλλον.
Μεταφορά
Οι μεταφορές αποτελούν ουσιαστικό μέρος ολόκληρης της διαδικασίας εφοδιαστικής. Έτσι, ελέγξτε το τακτικά και μάθετε πού βρίσκονται οι αδυναμίες σας. Η εξάλειψή τους θα σας εξοικονομήσει πολλά χρήματα και θα αυξήσει την ικανοποίηση των πελατών.
Συμβουλές εμπειρογνωμόνων
Εάν προσφέρετε στους πελάτες σας τη μεταφορά σας (με τα οχήματά σας), αποκτήστε λογισμικό που θα σας βοηθήσει να σχεδιάσετε τις διαδρομές σας. Επιλέξτε ένα που λαμβάνει υπόψη την κίνηση σε πραγματικό χρόνο για εξοικονόμηση χρόνου, ενέργειας και χρήματος.
Πακετάρισμα
Συσκευάστε τα προϊόντα σας μόνο σε διαχειρίσιμα κουτιά. Τα μεγαλύτερα κουτιά καταλαμβάνουν πολύ χώρο και κοστίζουν πολύ περισσότερο από τα μικρότερα. Η καλά επιλεγμένη συσκευασία είναι ασφαλέστερη επειδή εμποδίζει το προϊόν να μετακινηθεί από τόπο σε τόπο.
Παράδοση
Όσον αφορά την παράδοση, το πρώτο πράγμα που πρέπει να λάβετε υπόψη είναι η ακρίβεια της παραγγελίας. Η αποστολή λανθασμένων δεμάτων σε πελάτες θα μειώσει τόσο την ικανοποίησή τους όσο και την αξιοπιστία σας. Θα σας κοστίσει επίσης πολλά χρήματα.
Επανεξέταση και ανάλυση της παράδοσης αγαθών. Προσδιορίστε πού εμφανίζονται τα πιο σημαντικά σφάλματα και πώς να τα εξαλείψετε.
Συνεργάτες logistics
Οι περισσότερες εταιρείες σήμερα χρησιμοποιούν δημόσιες αποθήκες ή μεταφορές τρίτων. Αυτή η εναλλακτική λύση είναι πιο πρακτική επειδή απαιτεί μόνο μια μικρή αρχική επένδυση. Επιπλέον, η εξωτερική εταιρεία χειρίζεται πολλές από τις ευθύνες που διαφορετικά θα έπεφταν στους ώμους σας. Αυτές περιλαμβάνουν την πρόσληψη και την εκπαίδευση προσωπικού, την αγορά οχημάτων και ούτω καθεξής.
Ωστόσο, για να διατηρήσετε τους πελάτες σας ευχαριστημένους, πρέπει να επιλέξετε έναν συνεργάτη εφοδιαστικής που είναι αρκετά έμπειρος για να σας παρέχει την καλύτερη εξυπηρέτηση.
Αξιολογείτε τακτικά τη σχέση σας με τον συνεργάτη εφοδιαστικής σας. Εάν υπάρχουν αδυναμίες, μιλήστε μαζί τους και προσπαθήστε να βρείτε μια λύση που ταιριάζει και στα δύο μέρη.
Εκπαιδευμένο προσωπικό
Οι διάφορες δραστηριότητες που μακιγιάρουν την εφοδιαστική θα λειτουργήσουν μόνο εάν έχετε επαγγελματικό προσωπικό. Θα ξέρουν πώς να δουλεύουν με το απόθεμα, πώς να το ταξινομούν και τι να κάνουν σε διαφορετικές κρίσεις.
Λάβετε υπόψη ότι ο τομέας των logistics επεκτείνεται συνεχώς και προσφέρει συναρπαστικές ευκαιρίες. Προγραμματίστε τακτικές εκπαιδευτικές συνεδρίες και σεμινάρια για τους υπαλλήλους σας ώστε να μάθουν να εργάζονται με νέο λογισμικό και να προσαρμόζονται στις τελευταίες τάσεις.
Αρκετός ελεύθερος χώρος
Η αποθήκη σας πρέπει να είναι 80 έως 85% γεμάτη. Αυτό θα σας επιτρέψει να αναδιοργανώσετε και να αναδιατάξετε όταν έρχονται μεγαλύτερες παραδόσεις. Θα έχετε επίσης χώρο εάν το παλαιότερο απόθεμα παραμείνει κατά λάθος στην αποθήκη και λάβετε ήδη νέο απόθεμα.
Συμβουλές εμπειρογνωμόνων
Είναι εντάξει να πλησιάζετε περιστασιακά το απόθεμα 100%. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να συμβαίνει τακτικά.
Συστήματα αποθήκευσης
Έχετε εξοπλισμό αποθήκης και συστήματα αποθήκευσης που βοηθούν να διατηρούνται τα πράγματα τακτοποιημένα και οργανωμένα; Εδώ είναι μερικά από τα βασικά που δεν θέλετε να χάσετε:
- Ράφια παλετών – ο βασικός τύπος εξοπλισμού που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση παλετών. Τα ράφια είναι συμπαγή και κατασκευασμένα από δοκούς
- Κλασικά ράφια – έχουν καθολική χρήση. Συνήθως αποθηκεύουν μικρότερα εμπορεύματα που δεν φορτώνονται σε παλέτες
- Κουτιά και κιβώτια – χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση και τη μετακίνηση μικρότερων αγαθών. Είναι βολικά επειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την οργάνωση διαφορετικών τύπων αγαθών και υλικών
- Ντουλάπια με συρτάρια – χρησιμοποιούνται για μικρότερα αγαθά. Όπως και τα κουτιά, μπορούν να ταξινομηθούν και να οργανωθούν αποτελεσματικά
- Άλλος εξοπλισμός – ράφια, ντουλάπια ή συρμάτινα καλάθια είναι επίσης δημοφιλή
Τάσεις στην εφοδιαστική
Μέρος της βελτιστοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι η παρακολούθηση και η εφαρμογή των τελευταίων τάσεων. Πολλά νέα λογισμικά ή συστήματα αποφέρουν δεκάδες οφέλη. Για παράδειγμα, μπορούν να απλοποιήσουν τον τρόπο εργασίας μας, να αυτοματοποιήσουν πολλές εργασίες και να μειώσουν τον κίνδυνο ανθρώπινου σφάλματος.
Η εφαρμογή νέων τάσεων μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να παραμείνετε μπροστά από τον ανταγωνισμό. Ομαλή εφοδιαστική υποστήριξη της αξιοπιστίας της μάρκας και ικανοποίηση των πελατών. Αυτό επηρεάζει άμεσα το αν θα αγοράσουν ξανά ή θα αφήσουν μια θετική κριτική, διευκολύνοντας την προσέλκυση νέων πελατών.